Analiza nutritionala a alimentelor promovate pe Social Media

Dr. Dorian Schwartz, directorul Spitalului ROMGERMED St Lukas, va supune atentiei urmatoarea analiza nutrițională a alimentelor și băuturilor în postările celebrităților pe social media si impactul asupra conduitei alimentare a tinerilor in urma expunerii la markentingul alimentar de acet tip.

La nivel mondial, reclamele tradiționale prezintă alimente nesănătoase și adesea vizează tinerii. Drept urmare, multe țări au adoptat măsuri pentru a limita expunerea copiilor și adolescenților la marketingul alimentar agresiv la televizor. Cu toate acestea, tinerii au migrat rapid de la media tradițională la rețelele sociale precum Instagram și Twitter. Rețelele de socializare au un potențial de influență mai mare decât media tradițională, permițând utilizatorilor să aleagă conținut vizat și să interacționeze cu postări prin apreciere și comentarii. Conturile de rețele sociale ale mărcilor populare au valorificat aceste funcții pentru a promova alimente și băuturi nesănătoase tinerilor online.

Este important de stiut ca puterea de influență a rețelelor sociale se extinde dincolo de reclame. Rețelele de socializare modelează, mențin și actualizează percepțiile utilizatorilor cu privire la normele sociale. Creând percepția că utilizatorii își transmit viața reală, platformele de rețele sociale sporesc credibilitatea si  autenticitatea percepută a conținutului postat. Celebritățile sunt deosebit de influente. Pe rețelele sociale, celebritățile sunt percepute precum colegi utilizatori, dar și ca fiind mai credibile decât utilizatorii obișnuiți și mai demne de încredere decât reclamele televizate. Postările celebrităților pot influența telespectatorii prin apartenenta la anumite valori si directii, conexiunea socială, și transferul de simpatie de la oamenii pe care ii apreciaza in mediul online la bautura si produsele alimentare pe care le promoveaza.

Se știu puține despre alimentele și băuturile postate pe rețelele sociale de actori și actrițe populare, sportivi și artiști muzicali.. Cercetatorii au observat prin prisma studiului ca promovarea bauturilor si a produselor alimentare nesanatoase se face cu precadere pe conturile mărcilor și pe conturile influencerilor (oameni obișnuiți care își construiesc faima creând conținut captivant pe rețelele sociale), mai degrabă decât pe celebritățile mainstream. Este bine cunoscut faptul ca celebritățile să susțină alimente și băuturi nesănătoase pentru tineri în publicitatea tradițională.

Cu toate acestea, pe rețelele de socializare, celebritățile postează un hibrid de postări sponsorizate și postări personale care prezintă alimente și băuturi ca aspecte autentice ale vieții de zi cu zi. Experimentele sugerează că atât postările sponsorizate, cât și cele nesponsorizate pot influența atitudinile și comportamentul spectatorilor, dar profilul complet al alimentelor și băuturilor postat de celebrități pe rețelele sociale este Necunoscut, iar efectele negative ale consumului ulterior vizularizarii continutului media, nu intarzie sa apara.

Cercetatorii de la Stanford University  au cautat sa cuantifice în mod sistematic calitatea nutrițională a 5180 de alimente și băuturi postate pe Instagram (o platformă de socializare de partajare a fotografiilor și videoclipurilor) de 181 de sportivi, actori, actrițe, personalități de televiziune și artiști muzicali foarte urmăriți. Cercetatorii s-au concentrat pe această platformă pentru că este bazată pe imagine, cu peste 500 de milioane de utilizatori activi zilnic, inclusiv 72% dintre adolescenții din SUA și o mare prezență de celebrități. Acestia au folosit mai multe sisteme de notare nutrițională pentru a testa ipoteza principală conform căreia profilul alimentelor și băuturilor descrise în conturile de rețele sociale ale celebrităților ar fi în primul rând nesănătos. Analizele au comparat în continuare calitatea nutrițională în postările sponsorizate și nesponsorizate, interacțiunile adepților cu postările prin aprecieri și comentarii și diferențele în funcție de profesia și genul celebrității.

Rezultatele au arătat că 158 din 181 de conturi de rețele sociale de celebrități (87,3%) au primit un scor general de nutriție alimentară mai puțin sănătos, ceea ce ar fi suficient de nesănătos pentru a eșua limitele legale de publicitate pentru tineri în Marea Britanie. Nouă celebrități (5,0%) au primit un scor de nutriție alimentară mai sănătoasă, iar 14 celebrități (7,7%) nu au descris niciun fel de mâncare. Pentru băuturi, 162 din 181 de conturi de rețele sociale de celebrități (89,5%) au primit

un scor de nutriție general mai puțin sănătos pentru băuturi, 12 (6,6%) au primit un scor de nutriție mai sănătos, iar 7 (3,9%) nu au prezentat nicio băutură. La nivelul alimentelor și băuturilor individuale 1493 din 2467 alimente (60,5%) și 1488 din 2713 băuturi (54,8%) au primit scoruri de nutriție mai puțin sănătoasă.

Urmatoarele evaluari au arătat că scorurile nutriționale ale celebrităților din rețelele sociale au avut tendința să fie mai puțin sănătoase din cauza conținutului de zahăr și grăsimi saturate decât a conținutului de sodiu. Majoritatea relatărilor de celebrități au descris alimente cu niveluri generale medii sau ridicate de zahăr, grăsimi saturate si grăsimi totale (166 celebritati [91,7%]) și, într-o măsură mai mică, sodiu (114 [63,0%]). Printre  cele 2467 de produse alimentare, niveluri medii sau ridicate de nutrienți au fost descrise în 1339 alimente (54,3%) pentru zahăr, 1478 (59,9%) pentru grăsimi saturate, 1688 (68,4%) pentru grăsimi totale și 1360 (55,1%) pentru sodiu.

În acest studiu produsele de panificație dulci și băuturile alcoolice au fost cele mai frecvent descrise alimente și băuturi în postările pe rețelele sociale ale celebrităților foarte urmărite. Scorul general de nutriție pentru mai mult de 87% dintre conturile de rețele sociale de celebrități din acest eșantion ar fi suficient de nesănătos pentru a eșua standardele legale de publicitate pentru tineri în Marea Britanie. Postarea unor astfel de alimente și băuturi poate modela percepția adepților despre ceea ce este normativ de consumat. 16-18 În plus, postările cu alimente cu scoruri de nutriție mai puțin sănătoase au fost asociate cu aprecieri și comentarii crescute de la adepți, indicând o mai mare aprobare socială.

Concluziile cercetatorilor in urma studiului sunt urmatoarele: Concluziile acestui studiu avansează în înțelegerea calității nutriționale a alimentelor și băuturilor, sponsorizate și nesponsorizate, pe care celebritățile le postează pe site-ul lor personal- social media. Dintre 5180 de alimente și băuturi de la 181 de celebrități foarte urmărite, mai mult de 87% dintre conturile de rețele sociale ale celebrităților au prezentat conținut nutrițional general nesănătos. Postările au fost dominate de reprezentări nesponsorizate ale alimentelor și băuturilor în viața de zi cu zi a celebrităților, spre deosebire de reclamele sponsorizate de la companiile alimentare și de băuturi. Având în vedere statutul de model de urmat al celebrităților și acoperirea largă, îmbunătățirea calității nutriționale a postărilor lor pe rețelele sociale poate fi o oportunitate potențială de a schimba profilul alimentelor și băuturilor care sunt percepute ca normative și de dorit să fie consumate.

Studiu elaborat de catre Bradley P. Turnwald, PhD; Kathryn G. Anderson, BA; Hazel Rose Markus, PhD; Alia J. Crum, PhD publicat in Jurnalul academic JAMA Network Open si preluat de catre Universitate privată din Stanford, California.